10.1. Organisatieontwikkeling
Onder organisatieontwikkeling verstaan wij het continue groeiproces dat onze medewerkers doormaken, zodat we onszelf en onze dienstverlening steeds blijven verbeteren en daarmee een toekomstbestendige organisatie blijven.
10.1.1. De weg naar een nieuwe strategische koers
Het Ondernemingsplan 2013-2017 was een logisch vertrekpunt voor onze nieuwe strategische koers 2018-2021. We vroegen medewerkers en samenwerkingspartners (zoals gemeenten en MEVM) welke thema’s zij de komende jaren belangrijk vinden voor Actium. Dit leidde tot meer dan 200 ideeën; groot en klein, van visie tot concrete activiteit, van behoudend tot radicaal. Dit was de basis voor een programma waarin we ons verdiepten in actualiteiten en ontwikkelingen van de belangrijkste thema’s. Gedurende een aantal maanden organiseerden we ons eigen filmhuis, gingen we met maatschappelijke partners naar de bioscoop en zochten verdieping met een filosoof over fundamentele vraagstukken. We organiseerden themabijeenkomsten over duurzaamheid, over wonen, welzijn en zorg, over statushouders en over langer zelfstandig thuis wonen. We dronken koffie met 150 trouwe huurders en vroegen hen wat zij belangrijk vinden. Zo lieten we ons op een vernieuwende manier inspireren. Met elkaar en met onze omgeving bespraken we veel uitdagingen en dilemma’s.
De opbrengst van alle bijeenkomsten en gesprekken vertaalden we in een vrij abstracte strategische koers. Een koers die houvast biedt, maar ook voldoende ruimte geeft om mee te bewegen met de wereld om ons heen. Zo kunnen we goed inspelen op ontwikkelingen en veranderingen. De vertaling toetsten we bij onze raad van commissarissen (rvc), medewerkers en samenwerkingspartners. Dat bracht nog meer scherpte. Uiteindelijk resulteerde dit in een gedragen strategische koers die al ‘leeft’, nog voordat deze daadwerkelijk van kracht is.
De manier waarop deze strategische koers is ontstaan, is gelijk aan de manier waarop we (willen) werken; met oog voor ieder mens, duurzaam en vernieuwend. Cultuurelementen die een cruciale rol speelden in dit proces zijn vertrouwen en betrokkenheid vanuit het management, ruimte geven aan kwaliteiten van medewerkers, samenwerken met collega’s en ons netwerk en lef om het anders te doen.
10.1.2. Het waardevolle gesprek
Binnen Actium voerden we op vrij traditionele wijze onze functioneringsgesprekken. Leidinggevende en medewerker hadden drie keer per jaar een gesprek; een planningsgesprek, een voortgangsgesprek en een beoordelingsgesprek. Aan de beoordeling werd vervolgens een gedifferentieerde beloning gekoppeld. Vanuit diverse leidinggevenden, medewerkers en de Ondernemingsraad kwam de wens om dit te veranderen. Met de komst van de Strategisch koers past ook hier een minder voorgeschreven manier; geen dichtgetimmerd plan met voorgeschreven contactmomenten, maar een continue dialoog tussen leidinggevende en medewerker. Samen met een aantal medewerkers en leidinggevenden benoemden we kaders en uitgangspunten hiervoor; gericht op talenten, persoonlijke ontwikkeling en vitaliteit, gesprekken op eigen initiatief en een duidelijke koppeling tussen de organisatiedoelen en je eigen werk. Vanaf 2018 starten we met dit waardevolle gesprek.
10.1.3. Inspelen op toekomstige ontwikkelingen
In 2017 voerden leidinggevenden een aantal gesprekken met elkaar over (mogelijke) toekomstige ontwikkelingen in ons werk. Gewijzigde wetgeving, automatisering en veranderingen in samenwerking met partners kan invloed hebben op ons werk en de competenties die nodig zijn om het werk uit te voeren. Door (onzekere) ontwikkelingen met enige regelmaat met elkaar te delen, kunnen we tijdig anticiperen op de kwaliteit en kwantiteit van ons personeelsbestand. Onze Ondernemingsraad betrekken we vroegtijdig in dit soort ontwikkelingen, zodat we een toekomstbestendige organisatie blijven, met oog voor ieder mens.
10.1.4. Beste werkgever
We zijn door Effectory uitgeroepen tot 3 *** werkgever; de hoogste score in het Beste Werkgeversonderzoek! Met trots presenteren wij dit keurmerk op onze website. De waardering over het werken bij Actium uit zich in drie sterren, het maximaal haalbare. Het keurmerk is gebaseerd op zes elementen: werkgeverschap, organisatietrots, organisatierichting, waardering, werktrots en het benutten van talent. We scoren op deze onderdelen een 7,7, terwijl gemiddeld in onze sector een 7,13 gescoord wordt.
10.1.5. Crisismanagement
Wij vinden het belangrijk om snel en adequaat de kunnen handelen bij calamiteiten. Daarom besteedden we in 2017 aandacht aan de doorontwikkeling en borging van ons crisismanagementbeleid. In dat kader organiseerden we een kennisbijeenkomst voor medewerkers over crisisbewustzijn, werkten we de uitgangspunten voor onze crisismanagementsorganisatie verder uit, haalden we ervaringen op bij collega-corporaties en voerden we verkennende gesprekken met mogelijke (samenwerkings)partners tijdens een crisis.